Af en toe krijgen we de vraag welke rapporteringen de verkoopmedewerkers kunnen/moeten maken.
In deze blog een voorbeeld van een 'WEEKLY'.
Deze 'weekly' is een eenvoudige template, die via mail wordt opgemaakt en verstuurd.
De lege template kan elke week opnieuw gebruikt worden.
Vertegenwoordigers, account managers, regional sales managers, ...
Voor wie is de weekly bedoeld :
De N+1 van bovenstaande mensen.
Vaak de field sales manager of de sales manager/sales director
Belangrijke vragen zijn :
- wat is er de afgelopen week bij klanten en bij prospecten gebeurd
- wat is er de afgelopen week bij de top xx klanten van deze rep gebeurd (klanten die een hoog % van de omzet maken)
- wat is er de afgelopen week in de markt gebeurd (wat is belangrijk om naar het management te rapporteren)
Belangrijk : het zal de vertegenwoordiger ook aanzetten om meer na te denken over zijn/haar activiteiten, over wat er in de markt gebeurt en welke de impact hiervan is op de business, wat er volgende week dient te gebeuren, ...
Het mag niet enkel een controle-tool zijn/worden.
Suggestie bij implementatie :
Bespreek deze template eerst met je vertegenwoordigers en vraag hen naar suggesties.
Vul samen de template eens in.
Dit geeft je de kans om de template te fine-tunen.
Neem enkele weken om proef te draaien met je vertegenwoordigers
Misschien kan je een kopij van dit rapport naar je collega-managers sturen, of naar je N+1 ?
Ik zou ook een maandelijks rapport durven aanbevelen, waar er meer naar de cijfers en behaalde resultaten gekeken wordt (target / realised / % tot target / on pace Y/N)
(meer hierover in een volgende mail)
Verlof
Ziek
Andere
# offertes
# orders
Inzoomen op top xx klanten (bv top 20 klanten) :
Naam klant - nieuws van deze klant
# offertes
# orders
Bij prospecten :
Bij de concurrentie :
In deze blog een voorbeeld van een 'WEEKLY'.
Deze 'weekly' is een eenvoudige template, die via mail wordt opgemaakt en verstuurd.
De lege template kan elke week opnieuw gebruikt worden.
Voor wie bedoeld ?
Wie kunnen de 'weekly' opmaken :Vertegenwoordigers, account managers, regional sales managers, ...
Voor wie is de weekly bedoeld :
De N+1 van bovenstaande mensen.
Vaak de field sales manager of de sales manager/sales director
Belangrijke vragen zijn :
- wat is er de afgelopen week bij klanten en bij prospecten gebeurd
- wat is er de afgelopen week bij de top xx klanten van deze rep gebeurd (klanten die een hoog % van de omzet maken)
- wat is er de afgelopen week in de markt gebeurd (wat is belangrijk om naar het management te rapporteren)
Belangrijk : het zal de vertegenwoordiger ook aanzetten om meer na te denken over zijn/haar activiteiten, over wat er in de markt gebeurt en welke de impact hiervan is op de business, wat er volgende week dient te gebeuren, ...
Het mag niet enkel een controle-tool zijn/worden.
Suggestie bij implementatie :
Bespreek deze template eerst met je vertegenwoordigers en vraag hen naar suggesties.
Vul samen de template eens in.
Dit geeft je de kans om de template te fine-tunen.
Neem enkele weken om proef te draaien met je vertegenwoordigers
Misschien kan je een kopij van dit rapport naar je collega-managers sturen, of naar je N+1 ?
Ik zou ook een maandelijks rapport durven aanbevelen, waar er meer naar de cijfers en behaalde resultaten gekeken wordt (target / realised / % tot target / on pace Y/N)
(meer hierover in een volgende mail)
VOORBEELD : WEEKLY SALESACTIVITY REPORT
NAAM REP
OVERZICHT ACTIVITEIT DEZE WEEK (gebaseerd op 5 dagen)
ActiefVerlof
Ziek
Andere
KLANTEN (alle klanten)
# bezoeken :# offertes
# orders
Inzoomen op top xx klanten (bv top 20 klanten) :
Naam klant - nieuws van deze klant
PROSPECTEN
# bezoeken# offertes
# orders
BELANGRIJKSTE VASTSTELLINGEN IN DE MARKT
Bij klanten :Bij prospecten :
Bij de concurrentie :