Advanced BtB verkooptechnieken - verkopen aan een DMU (= decision making unit)

Een eenvoudige verkoop gaat vaak tussen 2 mensen : de koper en de verkoper.
In méér complexe verkopen (denk aan verkoop van investeringsgoederen of grote projecten) zullen er aan de koperszijde meer mensen betrokken worden.

De verkoper of account manager zal dan met al deze mensen en hun respectievelijke verantwoordelijkheid/heden in de aankoop rekening moeten houden. Hiervoor is de term DMU gekozen.

Wat is een DMU ?

Een DMU is een groep mensen die onderdeel uitmaken van de besluitvorming rondom bepaalde aankopen (= het aankoopproces)
DMU staat voor Decision Making Unit en wordt vaak genoemd als factor om rekening mee te houden bij BtB (business-to-business) aankoopprocessen.

De verschillende rollen binnen de DMU

Er worden 6 verschillende rollen herkend binnen de DMU :

Initiator

Degene die het probleem ter sprake gebracht heeft binnen het kopende bedrijf.
In kleine(re) bedrijven zal deze persoon vaak mee de leveranciers ontmoeten.
In grote(re) bedrijven is deze persoon geen actieve deelnemer aan de aankoop/verkoopgesprekken, en zal de initiator zijn wensen/bevindingen overmaken aan andere personen binnen de DMU.

Beïnvloeder

Is niet onmiddellijk verantwoordelijk voor de beslissing, maar heeft er wel een grote invloed op.
Bijvoorbeeld : de marketing manager van het kopende bedrijf beslist om uit te kijken naar een marketing automation systeem.
Dan zal de IT-manager waarschijnlijk ook gevraagd worden zijn input hierover te geven.
In andere gevallen zal bv iemand van HR of legal deze rol invullen.

Beslisser

De persoon die de finale beslissing zal nemen, na consultatie van alle personen in het kopende bedrijf, en na evaluatie van alle voorstellen (offertes)
Bij grote aankopen kan dit bv de CEO van een bedrijf zijn

Aankoper

De persoon van het kopende bedrijf die het aankoopproces zal leiden.
Deze persoon zal in contact gaan met de verkopende partij die is uitgekozen na evaluatie.
De aankoper zal dan het volledige aankoopproces doorlopen, inclusief onderhandelingen over prijs, after sales afspraken, levering, enz ...
(Vaak zien we dat de aankoper er nog een laatste extra korting of prijsvermindering probeert uit te halen --> dat is hun job :-) )
Functies die we hier vaak in betrokken zien : aankoper, purchasing department, boekhouder, ...

Poortwachter

Geeft of weigert toegang tot andere personen in de DMU.
Stuurt het ganse proces tot het einde.
Kan ook de informatiestromen van verkoper naar DMU leiden.
Grote beïnvloeder van het ganse aankoopproces.
Bv bij aankoop van een verkooptraining in een groot bedrijf : mogelijk neemt HR dan deze rol op.
Zij geven aan met wie er reeds gewerkt wordt en welke de criteria zijn om andere leveranciers aan te spreken.

Gebruiker

Degene die de producten of diensten ook effectief gaat gebruiken.
Bij aankoop van bv grote machines, zal de productiedirecteur betrokken zijn bij de beslissing. Maar hij/zij zal ook de gebruiker worden van deze machines, terwijl de andere partijen dan niet meer betrokken zijn.

Hoe omgaan met een DMU ?

Door een goede analyse te maken van de DMU  :
- wie wordt betrokken in de aankoop / het aankoopproces
- wie vult welke functie in
- en toch ook : wie heeft de 'macht' binnen het bedrijf
kan je je verkoopstrategie gaan bepalen.

Bij elk gesprek of contact met leden van de DMU is het goed dat je evalueert welke rol deze persoon invult binnen de DMU, welke zijn/haar functie is binnen het bedrijf (beïnvloeding & macht) en hoe hij/zij staat tegenover het project.
Daarop kan je dan je je verkoopgesprek gaan afstemmen.





SELLIO sales activation

Onze missie : je commerciële medewerkers beter laten scoren
Onze activiteiten : VERKOOPTRAINING | VERKOOPCOACHING | VERKOOPADVIES | LEAD GENERATION - & VERKOOPTOOLS

www.sellio.be / www.selliosalesactivation.be

NIEUW in 2018
e-learning/blended learning programma's :
VERKOOPTRAINING voor VERKOPERS in RETAIL-omgeving
VERKOOPTRAINING voor VERKOPERS in BtB-omgeving
VERKOOPCOACHING : COACH-the-COACH
SOCIAL SELLING voor VERKOPERS

Interesse in deze programma's : vraag info via mail : ronny@sellio.be


Interesse in een gesprek over het verbeteren van je verkoopresultaten ?
Neem contact op met Ronny : +32 475 55 81 70 / ronny@sellio.be
Contactformulier

$type=two$h=260$c=4$meta=0$rm=1$p=1$show=/p/coaching.html

$type=one$h=240$c=5$au=0$cm=0$rm=1$p=1$show=/p/events_8.html

$type=three$h=200$c=6$meta=0$rm=1$p=1$show=/p/management.html

$type=two$h=260$c=4$meta=0$rm=1$p=1$show=/p/training.html

$type=blogging$cate=1$count=10$meta=0$p=1$show=/p/faq.html

$type=three$h=200$c=6$meta=0$rm=1$p=1$show=/p/advies.html

$type=two$count=10$comment=0$author=0$p=1$show=/p/nieuws_54.html

$type=sticky$c=4$cate=1$rm=1$date=0$cm=0$show=post

$show=/p/nieuws_54.html$hide=mobile

$show=/p/faq.html$hide=mobile

Naam

advies,26,BtB verkooptechnieken,1,coaching,18,complexe verkoop,1,events,2,faq,4,in de kijker,23,management,14,nieuws,25,NLP,1,toegevoegde waarde,2,training,13,verkooptechniek,1,
ltr
item
SELLIO - Verkoop Inspiratie: Advanced BtB verkooptechnieken - verkopen aan een DMU (= decision making unit)
Advanced BtB verkooptechnieken - verkopen aan een DMU (= decision making unit)
In méér complexe verkopen zullen er aan de koperszijde meer mensen betrokken worden. Het geheel van deze groep noemen we de 'decision making unit' (DMU). Wie zijn de verschillende rollen en hoe verkoop je, nu best wanneer met een DMU te maken krijgt ?
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgQ3Ij3l-GJHEEKenSZD7J18_ovTprVJoia6yoo525KB51PaJGkNT5mfkOmSZmqVxhvZvhZ1XoKfyz_PDd815uRFYU88MBX5FeKD04vn8vElsKExnLlVde2xKn03xwslcuJ5u4kCLLfTMzg/s640/Thinkific_CourseImagesA-003.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgQ3Ij3l-GJHEEKenSZD7J18_ovTprVJoia6yoo525KB51PaJGkNT5mfkOmSZmqVxhvZvhZ1XoKfyz_PDd815uRFYU88MBX5FeKD04vn8vElsKExnLlVde2xKn03xwslcuJ5u4kCLLfTMzg/s72-c/Thinkific_CourseImagesA-003.jpg
SELLIO - Verkoop Inspiratie
https://verkoopinspiratie.blogspot.com/2017/10/advanced-btb-verkooptechnieken-verkopen.html
https://verkoopinspiratie.blogspot.com/
https://verkoopinspiratie.blogspot.com/
https://verkoopinspiratie.blogspot.com/2017/10/advanced-btb-verkooptechnieken-verkopen.html
true
4452817165676163183
UTF-8
Alle berichten Geen berichten gevonden LEES ALLES Lees meer Antwoord Cancel antwoord Delete Door Home BLZ BERICHTEN Lees alles Aanbevolen LABEL ARCHIEF ZOEK ALLE BERICHTEN Geen berichten gevonden Terug Zondag Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrijdag Zaterdag Zon Maa Din Woe Don Vrij Zat Januari Februari Maart April Mei Juni Juli Augustus September October November December Jan Feb Mar Apr Mei Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec zoaps 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Volgers Volg VOORNAME INHOUD Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy