Letterlijk : een interne kwartaalmeeting, waarin de verkoopresultaten van de business bekeken worden.
WAT
WAT
- Een Interne Quarterly Sales Review meeting is een belangrijke mijlpaal voor elke organisatie.
- In de IQSR wordt de stand van zaken van de verkoopactiviteiten van het bedrijf gedeeld, de elementen die impact hebben op de business besproken, en vooruitgeblikt op volgende 3 tot 6 maanden.
- Voor de verantwoordelijken van het bedrijf is het een moment van info-delen, bezinning, inschattingen maken, overleg, plannen (her)bekijken, actie(s) nemen, ...
- Opmerking : er is ook een Externe Quarterly Sales Review meeting (EQSR) : dat is een meeting met (belangrijke) klanten. Meer hierover in een andere blog.
- Tijdens de IQSR krijgt de CEO & het directiecomité de info van de verkoopdirectie.
- Indien nodig worden er andere mensen bij uitgenodigd om bepaalde zaken toe te lichten.
WANNEER
HUIDIGE STAND VAN ZAKEN
Overzicht en bespreking van de verkoopresultaten van de afgelopen 3 maanden tov de objectieven (bv aantallen / omzet / kosten / marge / budget / ... per land, branche, per klantensegment, ... tov vorige jaren / overzicht lead generation & pipeline / markt-evolutie / Ook belangrijk : overzicht van info/cijfers omtrent : klantendienst, interventies, terugkomende problemen, ...
Lessons learned : wat onthouden we van deze info en wat nemen we mee naar de volgende kwartalen ?
Belangrijke zaken die er in het afgelopen kwartaal gebeurd zijn. We kunnen dit opdelen in 'klantspecifieke info', 'externe info' en 'interne info'.Voorbeelden:
- Deze meeting wordt 1 x per kwartaal georganiseerd.
- Meestal wordt ze vlak na de afsluiting van het kwartaal gepland. (dan zijn de laatste verkoopcijfers gekend) Bv : de eerste maandag na het einde van het kwartaal.
- Meestal worden de 4 IQSR's lang op voorhand in de agenda's vastgelegd.
- Onderwerpen die aan bod kunnen komen tijdens de IQSR :
Overzicht en bespreking van de verkoopresultaten van de afgelopen 3 maanden tov de objectieven (bv aantallen / omzet / kosten / marge / budget / ... per land, branche, per klantensegment, ... tov vorige jaren / overzicht lead generation & pipeline / markt-evolutie / Ook belangrijk : overzicht van info/cijfers omtrent : klantendienst, interventies, terugkomende problemen, ...
Lessons learned : wat onthouden we van deze info en wat nemen we mee naar de volgende kwartalen ?
Belangrijke zaken die er in het afgelopen kwartaal gebeurd zijn. We kunnen dit opdelen in 'klantspecifieke info', 'externe info' en 'interne info'.Voorbeelden:
- KLANTSPECIFIEK INFO: Overzicht klantspecifieke elementen (bv klantspecifieke vragen/wensen/interesses, klantentevredenheid, ... )
- EXTERNE INFO: politieke beslissingen, wijzigingen in de markt, klimatologische omstandigheden, wijzigingen bij de concurrentie, belangrijke pers-artikelen, ... maw alles wat een impact kan hebben op onze business
- INTERNE INFO info/wijzigingen/problemen bij : de organisatie, andere afdelingen, het personeel, ... / introductie van nieuwe producten / problemen met producten, leveringen, ... / ...
- Vaak zien we dat er uit deze info zaken komen die we onder 'nieuwe bedreigingen' en/of 'nieuwe opportuniteiten' kunnen klasseren. Belangrijk is een inschatting van de impact op onze activiteiten te maken en onze reactie hierop (zie hieronder)
- VOORUITBLIK OP DE VOLGENDE 3 TOT 6 MAANDEN
- Bevestiging van de lange termijn-doelstellingen en van de doelstellingen voor de volgende 3 tot 6 maanden
- Belangrijkste prioriteiten voor de volgende 3 tot 6 maanden
- Impact van de 'bedreigingen' op de business en onze reactie hierop
- Overzicht van de grote lijnen van de acties van het verkoopplan voor de volgende 3 tot 6 maanden
- Bv : acties/campagnes, intro nieuwe producten, communicatiecampagnes, belangrijke events, bezoeken aan/van belangrijke klanten/prospecten, ...